annekezonderh.reismee.nl

Over crocs, een supermooie vliegtuigtour, een cycloon en een natte bioscoop.

Okey, ik weet het. Ik heb een aantal weken geen blogs meer geplaatst. Ik ben wel 20 keer begonnen maar elke keer niet afgemaakt en/of geplaatst bij gebrek aan internet, electriciteit en/of motivatie :$. Goed, het wordt een heel verhaal om in een keer te plaatsen dus doe ik het in stukjes. Hier alvast het eerste gedeelte.

Broome 25 januari, vanaf een kamer in een vet relaxed resort. We hebben weer een fantastisch plekje gevonden om de komende dagen door te brengen. Broome schijnt een heel leuk stadje te zijn, vooral nu het in het regenseizoen heerlijk rustig is. We zijn tegen het eind van de middag hier aangekomen en het eerste wat we hebben gedaan is een plekje zoeken om te overnachten. Deze keer geen backpackershostel maar een superdeluxe resort!!. Het is nog heel nieuw, alles ruikt fris en ziet er schoon uit. Hele mooie relaxe ruimtes en een helderblauw zwembad. We delen de kamer met twee gezellige meiden die helaas (?) morgen weer weg gaan en we de kamer voorlopig voor onszelf hebben.

Afgelopen dagen hebben we vooral in de auto gezeten omdat er onderweg hier naar toe niet veel te zien was. We hebben eigenlijk twee hoogtepunten gehad op de reis hierheen (waarvan 1 wel heel letterlijk)

Een collega van de mango farm, Dave, had een aantal jaren op een krokodillenboerderij gewerkt. Die boerderij lag op de route richting Broome. Aangezien Dave al honderduit had verteld over het werk daar omdat ik erg geinteresseerd was, had hij de eigenaar opgebeld en gevraagd of hij tijd had om ons een rondleiding te geven. Dat was geen probleem. Het leuke was ook dat de boerderij ook in een Australische tv serie was geweest ('Keeping up with the Joneses', ik ken het verder niet, is dat in NL ook op tv?).

We hadden instructies gekregen hoe we moesten rijden en zelfs een telefoonkaart om te bellen in de pub. Ik snapte dat eerst niet helemaal. 'Jullie moeten een rivier oversteken. Zoals het nu lijkt kunnen jullie er niet doorheen met jullie auto.. Daarom moeten jullie eerst bellen of het kan want misschien is het water wel gezakt.. En je mobiel heeft daar geen bereik. Kan het niet, dan komen ze jullie wel ophalen in een 4WD.' Aaah, ok. En inderdaad, een aantal uren later reden we met de 4WD door de rivier. De eigenaar en zn vrouw waren heel erg aardig en we hebben een heel uitgebreide rondleiding gehad. Eens per jaar gaan ze op 'krokodilleneierenjacht' per helicopter. Elk nest heeft zo'n 60 eieren en ze halen heel wat nesten leeg. Klinkt misschien zielig, maar normaal gesproken overleeft maar 1% van de kleintjes het in het wild. Hoe dat leeghalen precies gaat weet ik niet, maar in mijn ogen nogal gevaarlijk, met een moedercroc in de buurt die haar nest wil beschermen...

Anyway.. Die eieren worden uitgebroed (wat een stank in de broedmachine!) en dan worden de kleintjes grootgebracht. Heel interessant om te zien. We zienkrokodillen van nog maar een paar uren oud toteen aantal jaren.Na de tour lopen we nog even bij de 'huisdieren' langs: een paar flink uit de kluiten gewassen krokodillen die met kleine toegeknepen oogjes naar je zitten te loeren. Aardig hoor :) We komen even later bij een grote vijver aan waar een waterbuffel staat te grazen. Ook deze vijver heeft bewoners: 'free range crocs' ofwel onstnapte krokodillen. Of dat niet gevaarlijk was? Nee hoor, het zijn luie beesten en ze hoeven niet veel te eten. Eenden zijn gemakkelijker te vangen als landdieren (of mensen). Jaja... toch blijf ik liever op een afstandje. Als die beesten groot zijn, zien ze er echt niet gezellig uit! Ik kijk eens naarde hand van de krokodillenboer waarvan een vingertopje mist en het er verder ietwat vreemd uit ziet: vast een gevolg van het werk met zijn schatjes.....

Na een paar uur met veel interessante weetjes en feiten over krokodillen gaan we verder. Wat een superleuke middag. We bellen Dave om hem te bedanken voor het regelen van deze prive tour :-) Altijd leuk om 'the locals' te onmoeten! Zo kom je nog eens ergens haha!

Na twee dagen rijden komen we aan in Derby. Hier hebben we een VLIEGTUIG TOUR geboekt voor anderhalf uur. Derby ligt aan de rand van 'the Kimberley': een natuurgebied zo groot als Duitsland(!!!). Het is moeilijk begaanbaar terrein, eigenlijk het beste te bezichtigen met het vliegtuig. Daarnaast is de 'Horizontal Falls' een bijzonder bezienswaardigheid en dat moesten we toch eigenlijk wel gezien hebben (volgens anderen die er al geweest waren). Het was een duur grapje, maar wel de moeite waard. We zaten met zn 3en in het vliegtuigje (piloot, Jo en ik) en na wat instructies hier en daar gingen we! Wat een ervaring!!! Veel foto's gemaakt natuurlijk en onze ogen uit gekeken. Ik kan er veel over gaan vertellen, maar ik zal binnenkort wel foto's op internet zetten: die zeggen veel meer!

Het is nu een paar dagen later en we zijn nog steeds in Broome. We hebben ons verblijf noodgedwongen moeten verlegen vanwege een cycloon. Hij zit nu nog boven zee, maar er wordt voorspeld dat hij land gaat raken op de route die we willen reizen. Na een tijdje nadenken hebben we toch maar besloten hier te blijven. Het is misschien wel spannend om een cycloon mee te maken, maar men kan niet voorspellen wat het gaat doen en hoe onveilig het gaat worden, dus kunnen we beter in het veilige Broome blijven waar accomodatie goedkoop is en veel te doen is. We houden de informatie goed in de gaten en verder relaxen we hier gewoon heerlijk. We zijn naar een openlucht bioscoop geweest. Het scherm (witte muur van de schuur van de buren?) en de voorste 10 rijen waren buiten, de rest binnen. Gelukkig maar, want het regende keihard. We waren dan ook de enige haha.En voor de stoelen maakte de regen niet uit, het waren namelijk strandstoeltjes! Film was erg leuk: War Horse.

Wordt vervolgd.........

Mama

Wordt het niet wat saai als ik elke keer weer zeg, dat jullie zoveel mooie avonturen beleven? Maar we lezen jullie verhalen met veel plezier! En we wachten op het vervolg.
Liefs van ons.

tante Willy

dankjewel hoor voor jullie belevenissen en blijf uit de buurt van de krokodillen, hier zijn alweer de eerste lammetjes geboren ja niet bij ons hoor was dat maar zo, zo lief he die kleine lammetjes de dikke vorst van min 16 is alweer ver weg van ons en de was wordt buiten alweer geregels droog heerlijk is dat de zomer er weer aan komt, ik geniet veel van jullie verhalen, lieve groetjes van ons uut fryslan