annekezonderh.reismee.nl

Over de Jackeroo/Jilleroo school (deel 2)

Het is zondag, we zijn net terug uit de kerk. Jolanda is haar tas aan het uitmesten om te bekijken wat voor spullen ze allemaal heeft mee genomen, en ik begin steeds meer te begrijpen hoe ze aan die 27 kilo bagage kwam (ik had er maar 17). Van gasaansteker tot pumps, je kunt het zo gek niet bedenken. Het zal allemaal ooit wel eens handig zijn... Maar hopelijk kan ik zonder

Wink

Nu verder over de cursus:

Zondag: Voor ons een gewone werkdag. Na het ontbijt de paarden opzadelen omdat er 15 schapen waren ontsnapt en die moesten we opzoeken en weer in de juiste paddock brengen. We hebben ze niet kunnen vinden. Daarna hebben we de rest van de schapen bijeengedreven en naar de stal gebracht. We moesten om de beurt een schaap vangen om te kijken of het een ram/ooi was, en dat was erg hilarisch (vooral als je zelf niet aan de beurt was). Verder hebben we geleerd hoe we de kop moesten scheren en hoe je zo'n beest moet vasthouden onder het scheren. We brachten de schapen weer naar het land, paarden afgezadeld, en 's avonds nog wat getennist.

Maandag: Vandaag was het mijn beurt om de koeien te melken. Erg leuk en niet zo moeilijk als ik dacht. Na ongeveer 40 minuten was ik met mijn koe klaar. Op het programma stond dat we vandaag koeien en kalveren gingen musteren, omdat er een aantal kalveren oornummers kregen, en gebrandmerkt en gecastreerd moesten worden. Wij moesten in tweetallen een kalf vangen, op de grond leggen en vasthouden terwijl anderen de nummers in de oren prikten, drie knipjes uit de oren haalden en Hilton ging ze brandmerken en zonodig castreren. Om dat de eerste keer te zien lijkt het best gruwelijk, maar je went er wel aan en het is toch iets wat moet gebeuren. Daarna hebben we ze weer naar het land gebracht.

Dinsdag: We hebben een gedeelte van een yard gemaakt en daarvoor hadden we de boomstammen nodig die we vorige week opgehaald en ‘gedebarkt' hadden. Eerst diepe gaten graven in de grond, oude palen eruit, nieuwe erin, grond en stenen bij de gaten in, aanstampen met een koevoet en zorgen dat de palen onbewegelijk in de grond staan. Best zwaar werk. Vervolgens andere boomstammen tegen de palen aan en op een speciale manier werden ze aan elkaar vast gemaakt. We zijn een hele dag bezig geweest, maar het resultaat mag er zijn. Ik zet binnenkort wel foto's op hyves. Toen we thuis kwamen hebben we nog even gezwommen in de kreek (om af te koelen).

Woensdag: Onze laatste mustering. Eigenlijk waren het er zelfs twee, want we moesten koeien en kalveren van twee stukken land in één yard brengen. Vervolgens moesten we net als dinsdag de kalveren nummeren, brandmerken en castreren. Nu hoefden we alleen maar een achterpoot vasthouden, ze hadden in de yard een soort van ijzeren greep waar ze instonden. Het zou een ‘shitty day' worden volgens Hilton, omdat veel kalveren je onderschijten als je de achterpoot vast houd. Gelukkig scheen dat mee te vallen, ik kwam er in ieder geval zonder strontvlekken vanaf (al kon niet iedereen dat zeggen..).

Donderdag: de laatste dag. We deden 's morgens estafette en tikkertje te paard, en nog wat andere spelletjes. Erg leuk. 's Middags zadels en hoofdstellen oliën en brandhout gehaald voor ‘the bonfire' voor die avond. We hebben ter afsluiting een themafeest gehouden (thema was vampieren) en dat was heel gezellig. Het werd erg laat en vrijdag zouden we om 9 uur vertrekken. Dat was het einde van een enorm leuke cursus. Veel geleerd, veel gedaan en erg genoten. Heel bijzonder om mee te maken.

We zitten nu weer in Tamworth en hebben nog geen werk. De eigenaar van de school had wel een paar onbetaalde baantjes, maar niet iets wat ons wat leek dus we gaan nu zelf verder zoeken. We blijven hier tot morgen en daarna gaan we zoals het nu lijkt naar Brisbane. Daar zit een uitzendbureau voor backpackers. Hopelijk hebben zij wat voor ons. Het is dus nog even afwachten hoe de komende weken eruit gaan zien. Jullie horen binnenkort meer!