annekezonderh.reismee.nl

Over de Jackeroo/Jilleroo school (deel 1)

Het is vandaag 11 oktober, we zitten even na te kletsen over de dag en ik ga even een blog typen over de cursus. We zijn nu op dag 8 (van de 11) en ik heb echt heel veel geleerd en een hoop lol gehad. Elke dag is weer anders! Onder de blauwe plekken (‘het lijkt wel alsof we mishandeld worden') en we verbranden minstens 6000 calorieën per dag (aldus Samara). Ik begin me zo langzamerhand steeds meer cowgirl te voelen J We doen het allemaal maar alsof we niets anders gewend zijn!

Ik ga beginnen waar ik vorige keer gebleven was...

Vrijdag gingen we vanuit Sydney met de bus naar Tamworth, een reis van 8 uur. Ik was helemaal ‘excited', want ik hoopte mijn eerste echte wilde kangaroe te zien! Maar die lieten zich nog niet zien. Het hostel was niet echt wat: bierdrinkende mensen met opschepverhalen over hoe erg hun ‘hangovers' waren. Gelukkig kwamen er zaterdag erg leuke meiden: Samara en Lianda, waar we heel veel lol mee hadden (en nu nog steeds). Ook Nederlanders, dus dat kletst ook nog eens wat gemakkelijker.

Maandag om 09.30 werden we opgehaald vanuit het hostel door een busje van ‘Leconfield' de boederij waar we de cursus volgen. De deur ging open en een ‘cowboy-achtig' iemand stapte uit. Vieze kleren, cowboyhoed, stoppelbaardje, sigaret.. alles erop en eraan. Met een grijns keken we elkaar aan: het ging dan echt beginnen! Het was een uur rijden, en we kwamen steeds verder weg van de bewoonde wereld. Na een half uur zaten we op onverharde wegen en hadden we geen bereik meer met mobiele telefoon. Een enorm mooie omgeving met heuvels, bergen, riviertjes en bijna geen huizen.

Aangekomen op Leconfield (landgoed van ongeveer 4600 ac (=ongeveer 2000 hectare) kregen we een rondleiding door Suzie en Hilton. Zij gaan ons hier de dingen leren. 's Middags eerst hout sprokkelen voor het kampvuur voor die avond en daarna kregen we ‘whip-cracking' (zweepknallen) zoals ik alleen kende van het circus eigenlijk. Best heel lastig maar het is me wel gelukt! (Misschien ooit handig voor thuis...

Wink

De volgende dag aan het ontbijt liep er een enorme spin over het tafelkleed richting mijn bord. Ze zijn hier ietwat groter als de Nederlandse spinnen (zachtjes uitgedrukt..). Gelukkig was er een stoere cowboy

Tongue out
in de buurt die het beest heeft weggehaald. Daarna kregen we eerst koemelkles. Ze hebben twee koeien die ze met de hand melken, gewoon voor eigen gebruik. Het zal voor de rest van de cursus één van de taken worden die we om de beurt moeten doen. Daarna kregen we allemaal een paard toegewezen en leerden we hoe we ze moesten zadelen enzo. We hebben een kort ritje (van ongeveer een uur) gemaakt en nog even gezwommen in de kreek.

We moesten woensdag pinken/hokkelingen wegen. Eerst 2 uur paardrijden door berg en dal om er te komen, vervolgens moesten we ‘musteren' (veedrijven) en ze bij elkaar in de yard brengen. Een yard is een groot hekwerk van allemaal hokken en hokjes midden in een paddock (stuk land). Toen we dat hadden gedaan was het eerst tijd voor pauze. Na het eten gingen we de pinken wegen. Klinkt heel simpel, maar het was ongeveer 4 uur dat we klaar waren. Daarnaast zaten er nog twee stieren in the yard, want die moesten naar de boerderij met een vrachtwagen. Maar één van de stieren besloot te ontsnappen.. Een grote sprong over het hek en iedereen had de adrenaline in de bloedvaten zitten

Wink
.. Je wilt niet weten hoe snel Suzie en Hilton weer op hun paard zaten om hem terug te halen. Even later zat de stier veilig in de vrachtwagen.. zucht... Toen moesten wij nog 2 uur terug naar huis. Het was me het dagje wel.

Donderdag gingen we naar het bos. We hadden hout nodig omdat we een paar hekken moeten repareren. Voordat we bezig gingen vertelde Hilton dat we niet zomaar op de grond moesten gaan zitten omdat er spinnen, insecten en schorpioenen zouden kunnen zitten. Dat was niet echt een lekker idee.. En we hebben er inderdaad een paar gezien. Maar we moesten toch echt aan het werk. Hilton ging bomen zagen en wij moesten de schors eraf halen door met de botte kant van de bijl er op te slaan. Best zwaar werk, we hebben ongeveer 40 bomen gedaan. Vervolgens in de vrachtwagen geladen en naar de yard gereden waar ze er weer uit mochten. En... toen was er weer een dag voorbij.

Vrijdag. We hebben geleerd hoe precies te draven en galopperen. 's Middags een les natural horsemanship. Leren ‘contact te maken met je paard', hoe met één vinger achteruit kunnen lopen, hoe je ze een rondje laat lopen etc.

Zaterdag hadden we een vrije dag. We zijn met z'n vijven gaan wandelen langs de kreek. Direct in het begin al zagen we een slang, een grote red bellied black snake. Echt een dikke zwarte! Van heel dichtbij ook! Gelukkig was hij banger voor ons dan wij voor hem, want hij schoot direct zijn hol in. Bizar dat je dat soort dieren zo maar tegen komt! Verder nog een stekelvarken gezien en verschillende hagedissen. Mooi om daar zomaar rond te mogen lopen!

's Middags nog wat getennist (we worden vast ooit kampioen) en gevolleybald.

Vanaf zondag vertel ik de volgende keer. Dus...

Wordt vervolgd...